İhracattaki Başarımız Ekonomiyi Büyütmeye Devam Edecek
İhracatçılarımız için küresel pazarda işler daha zor hale gelmeye başlasa da dünya ticaretinde yakaladığımız artış ivmesi devam ediyor. İhracatta rekor serisi yaz aylarında da devam etti. Temmuz ve ağustos aylarında ihracatta kaydettiğimiz başarılar da Türkiye ekonomisinin büyümeye devam edeceğine işaret ediyor.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre; ülke ekonomisi yılın ikinci çeyreğinde yüzde 7,6 büyüme kaydetti. İhracatın büyümeye katkısı 3,9 puan olurken, mal ve hizmet ihracatı, 2022 yılının ikinci çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 16,4 arttı. Net mal ve hizmet ihracatın, büyümeye katkısı ise 2,7 puan oldu. Bir diğer deyişle, büyümenin yarısı ihracat kaynaklı gerçekleşti.
Son verilere göre sanayi üretimimiz, yüzde 9,1 arttı. Kapasite kullanım oranımız, 0,6 puan artarak 78,2 seviyesine ulaştı. Birim ihracat değerimiz, yüzde 20 artışla 1,47 dolara yükseldi.
Türkiye ekonomisinin ihracat öncülüğünde büyümeye devam edeceğine inanıyoruz. Yatırım, üretim, istihdam ve ihracatlarıyla Türkiye ekonomisini büyüten ihracat ailemizin her bir üyesini yürekten tebrik ediyorum.
Küresel ölçekte resesyon endişelerinin gündemde olduğu bu dönemde, ülke ekonomisinin ihracat öncülüğünde büyümeyi sürdürmesi oldukça önemli.
Finansmana erişim, ihracatta yakalanan artış ivmesinin sürmesi için en temel ihtiyaç olarak öne çıkıyor. İhracatımız arttıkça, buna bağlı olarak yatırımlarımız, ham madde ihtiyacımız ve istihdamımız da artıyor. Bütün bunlar, yeni finansman ihtiyaçlarını beraberinde getiriyor.
Küresel ticarette böyle dönemlerde ortaya çıkan fırsatları ancak güçlü bir finansman ile değerlendirebiliriz.
Diğer yandan, bir yıl evvel 1,20'lerde işlem gören Euro/dolar paritesinin 1'in altına düşmesiyle ihracatımız üzerindeki negatif etkileri arttı. Paritedeki düşüşün ihracata etkisi bu ay negatif yönlü 1,4 milyar dolar oldu. Sekiz aydaki toplam kayıp ise 8 milyar doları aştı.
Kaliteli, sürdürülebilir, yenilikçi ve yüksek katma değerli ihracat odaklı büyüme önceliğimizde, ana pazarımız olan Avrupa Birliği'ne ihracatımızı da bu şartlar altında yeniden kurgulamalıyız.
İhracatta bugün elde ettiğimiz kazanımları geleceğe taşıyabilmek adına sürdürülebilirlik ve dijitalleşme alanlarında ciddi adımlar atmamız gerekiyor. Sürdürülebilirliği; tedarikten teslimata kadar ihracatın her aşamasına etkin ve verimli bir şekilde işlemeyi bir görev olarak görüyoruz.
Böylelikle ihracatımızın güçlü yarınlarını bugünden hazırlayabiliriz.