Büyük pazarların ithalatı baskılanıyor
Zor geçen bir yılın son virajına girmiş bulunuyoruz ve son virajın biraz daha zorlu olacağının farkındayız. Dünya Ticaret Örgütü ve Dünya Bankası başta olmak üzere çok sayıda ekonomi kuruluşu, küresel ölçekte artan enflasyona ve faiz artırımlarına vurgu yaparak küresel ticarete dair öngörülerini aşağı yönlü revize etti. Küresel ticaretin son çeyrekte ve gelecek yıl yavaşlayacağı beklentisi hakim.
Türkiye'nin en büyük pazarları konumundaki Avrupa ve ABD başta olmak üzere küresel ekonomilerden daralma sinyalleri gelmeye devam ediyor. Söz konusu pazarlarda yüksek enerji fiyatları, enflasyonist baskı, faiz politikaları, hane halkı harcamalarının kısılması gibi nedenlerle ithalat talebi baskılanıyor. Bu gelişmeler doğrultusunda ihracat hacminde bir düşüş beklentimiz dahilindeydi.
Resmin geneline baktığımızda ise iyi bir grafik çizdiğimizi söyleyebilirim. Beklentilerin gerçeğe dönüştüğü ekim ayında satışlarımızı artırmayı başardık.
Ekim ayı ihracatımız yüzde 2,8 artışla 21,3 milyar dolar oldu.
Yılın on ayında ihracatımız yüzde 15,4 yükselerek 209,5 milyar dolara, son 12 aylık dönemde ise yüzde 17,5 artışla 253,1 milyar dolara ulaştı.
Euro/Dolar paritesindeki kayıp nedeniyle ihracatçılarımız farklı pazarlar arayışlarını sürdürüyor. İhracatçı birliklerimiz son dönemde sektör bazında ticari heyetlerini artırdı. Bu girişimler sayesinde küresel ticaretin düştüğü ekim ayında 114 ülkeye ihracatımızı geliştirmeyi başardık.
Şimdi, bazı sektörlerimiz Avrupa'nın içinde bulunduğu enerji krizini, fırsata dönüştürmeye çalışıyor. Ekim ayında 17 sektörümüzün ihracatını artırması, bunu başarabileceklerini gösteriyor. Yine bu dönemde ihracatını bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 50 ve üzerinde artıran sektörlerimizin olması da gelecek dönem için umut veriyor.
Pazarın daraldığı son çeyrekte otomotiv ihracatının, yeniden yükseliş trendine girmesi de oldukça sevindirici. İlk modeli üretim bandından indirilen yerli otomobil daha doğrusu “akıllı cihazımız” TOGG da otomotiv ihracatına yeni bir soluk getirecek. Özellikle net ihracat değeri olarak bize çok daha fayda sağlayacak. Türk otomobilinin dünya pazarlarında dolaşması, bence çarpan etkisi yaparak diğer sektörlerin de ivmesini yukarı taşıyacak.
Küresel pazarda kaliteli üretim ve hızlı teslimat açısından son yıllarda yakaladığımız güveni, TOGG gibi pazara sunacağımız yenilikçi ve teknolojik ürünlerle güçlendirebilir, ihracatımızdaki büyümeyi de sürdürülebilir kılabiliriz.
Küresel ekonomik durgunlukları, hasarsız atlatabilmek için ihracat stratejimizi artık rakamlara göre değil, katma değerli ve markalı ürün hedeflerine göre belirlemeliyiz.