‘Kent Markası' Çalışmalarına Bir Örnek
Her ne kadar bildiğimiz tatlar olsa da lokum, sucuk, haşhaş, keşkek ile patatesli köy ekmeği başta olmak üzere yöresel lezzetlerin marka tescili altına alınması ve böylece kuşaktan kuşağa aktarılmasının olduğu kadar kentin tanıtımına da katkı sunmasının da öneminin kavranması…
Gazetedeki posta kutuma günde ortalama 100'e yakın basın bülteni, bilgi notu düşer. Tabii ki, hepsi kendi alanında önemli bilgi ve haberleri içermektedir. Ancak bana yazı, araştırma, danışmanlık işlerinde yardımcı olan arkadaşımız benim ilgi ve hasbelkader uzmanlık alanım olan “iş, ilişki ve iletişim yönetimi” konularını içer-mekte olanlarını ayırır; bunları benim görmemi sağlar…
Bunlardan bir tanesinin özellikle altını çizerek dikkatime sunmuş…
Konunun sizin de ilginizi çekeceğini düşünüyorum…
“Afyonkarahisar Mutfağı” konusunda Afyonkarahisar Valiliği, belediye başkanlığı, Zafer Kalkınma Ajansı ile kentteki sivil toplum kuruluşlardan oluşan eki-bin, “UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı” ile ilgili uzun süredir çalışmaları ba-şarıyla sonuçlanmış…
Gaziantep ve Hatay'ın ardından gastronomi alanında 2019 UNESCO “Yaratıcı Şehirler Ağı”na Afyonkarahisar da dâhil olmuş.
Konudan, bölgedeki NG Afyon Hotel'in, Halkla İlişkiler Ajansı olan Effect BCW'den Berkay Kundakçı imzasıyla gelmiş bir bültenle haberdar olduk. Keşke kent için de böyle profesyonel bir hizmet alınsaymış…
Afyonkarahisar mutfağı konusundaki bu gelişmedepek çok ilginç ve hepimizin ders alması gereken noktalar var.
Birincisi, özel sektör, seçilmişler (Belediye Başkanı), atanmışlar (Vali) ve de Sivil Toplum Kuruluşlarının bir araya gelerek “kent markası” üzerine çalışma yapması çok çarpıcı.
İkincisi, Gaziantep ve Hatay örneklerinde gördüğümüz gibi gastrodiplomasinin öneminin kavranması… Her ne kadar bildiğimiz tatlar olsa da lokum, sucuk, haşhaş, keşkek ile patatesli köy ekmeği başta olmak üzere yöresel lezzetlerin marka tescili altına alınması ve böylece kuşaktan kuşağa aktarılmasının olduğu kadar kentin tanıtımına da katkı sunmasının da öneminin kavranması…
Üçüncüsü, kent markasının, o kentin ekonomisine kattığı değerin anlaşılması… Dünyada örnekleri var:
Bourdeux şarabı, Münih birası, Napoli pizzası, Parma jambonu, La Rioja üzüm bağları, Gruyère peyniri, Roma dondurması, Frankfurt sosisi, Meksika fajitası, Peru'nun kinoası ve dünyanın en yoğun Michelin yıldızlı restoranlarının bulunduğu San Sebastian Bölgesi…
İhracatçı arkadaşlarımızın, ihracat başarısının sadece satış ve üretimle değil, pazarlamayla da çok ilgili olduğunu bir kez daha hatırlamasında fayda var…