İkiz Dönüşümü İnovasyonla Fırsata Dönüştürebiliriz
Zorlu geçen bir yılın son virajına girdik. Kasım ayı hem Meclisimiz için hem de ihracat performansımız açısından oldukça yoğun ve başarılı bir ay oldu.
Bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 5,2 artış ile kasım ayında 23 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik ve yıl sonu hedefimize biraz daha yaklaştık.
2023 yılı için belirlediğimiz 255 milyar dolar mal ve 100 milyar dolar hizmet ihracat hedefimize ulaşacağımıza inanıyorum.
Meclisimiz ve ihracatçı birliklerimiz olarak geçen ay yoğun bir programımız vardı. Önce “TİM Delegeler Buluşması”nı gerçekleştirdik. Ardından Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle onurlandırdığı, yeni adıyla “Türkiye Innovation Week”in 10'uncusunu, gençlerin büyük bir ilgisiyle düzenledik. Bir kez daha inovasyon kültürünün hem şirketlerimiz hem de gençlerimiz açısından kabul gördüğünü gözlemledik.
Gerek ülke ekonomisinde gerek ihracat hedeflerimize ulaşabilmemizin tek yolunun yenilikten geçtiğinin bilincindeyiz. Bu ekosistemin daha da büyümesi için ihracatçılar olarak elimizden gelen desteği vermeye devam edeceğiz.
İnovasyon haftamızdan sonra “TİM Genişletilmiş Başkanlar Kurulu Toplantısı”nı yaptık. Değerli bakanlarımızın teşrifleriyle ihracatımızı ilgilendiren birçok konuyu konuşma imkânı bulduk. İlgili bakanlar ve bürokratlarla birebir istişare yapabilmemiz çok önemliydi. Orta Vadeli Kalkınma hedeflerine ulaşabilmemiz için, kolektif bir iş birliğine ihtiyacımız var. Bu kapsamda üniversitelerle, sanayicilerle, bankacılarla ve bürokratlarla ortak çalışmalıyız. Çünkü ülke olarak hedefimiz ortak.
Dünya, ikiz bir dönüşüm hâlinde. Dijital ve yeşil dönüşümün başlattığı değişim artarak devam edecek. Zira, bu yıl başkanlığını Birleşik Arap Emirlikleri'nin yürüttüğü COP28 kapsamında Küresel Karbonsuzlaşmayı Hızlandırma Girişimi açıklandı. 118 ülke, küresel yenilenebilir enerji kapasitesini 2030 itibarıyla üç katına ve enerji verimliliğindeki ilerleme hızını iki katına çıkarmayı taahhüt etti. Dünyanın en büyük üçüncü kömür ülkesi olan ABD de elektrik sektörünü 2035'e kadar karbonsuzlaştırmayı taahhüt etti. Dünyanın en büyük ithalatçısının fosil yakıttan hızla uzaklaşmayı taahhüt etmesi, ABD pazarına ihracat yapan ülkeleri de etkileyecektir. Bu dönüşümü tehditten ziyade bir fırsat olarak gören ülkeler, hiç şüphesiz bu büyük dönüşümün kazananı olacaklar.
Eğitimden üretime kadar inovasyon odaklı düşünmemiz gerekiyor. “TİM Ekonomik Araştırmalar” birimimiz tarafından hazırlanan “İnovasyon ve İhracat Raporu” ile detaylı bir araştırmaya imza atıldı. Kurumlarımızın, şirketlerimizin inovasyonda eksik olduğu noktalar, diğer ülkelerle karşılaştırılarak tespit edildi. İlk 1000 ihracatçımızın, neden ilk 1000'de olduğunu, listede yerlerini nasıl koruduklarını Ar-Ge harcamalarında görebiliyoruz. Bu nedenle inovasyon odaklı ihracat stratejimizde önceliğimiz, her ölçekteki firmanın inovasyonu bir kurum kültürü hâline getirmesi olacaktır.
Öyle görünüyor ki dönüşen dünyamızda, “eski köye yeni âdet getiren” girişimcilere ve fikirlere daha çok ihtiyacımız olacak.