Hazır Giyimde Hedef 40 Milyar Dolar İhracat
15.Hazır Giyim Konferansı'nda konuşan TİM Başkanı Mustafa Gültepe, “Küresel ticaretin değişen koşullarına göre ihracatta da çıtayı yükselttik. Hazır giyimde 40 milyar dolar ihracata odaklandık” dedi.
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) tarafından “Yeşil Devrim” temasıyla düzenlenen 15. Hazır Giyim Konferansı sektörün ve markaların önde gelen temsilcilerinin katılımıyla İstanbul'da gerçekleşti. Konferansın açılışına TİM Başkanı Mustafa Gültepe, Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Ramazan Kaya, Uluslararası Giyim Federasyonu Başkanı ve TGSD Konferans Komitesi Lideri Cem Altan, İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTHİB) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Öksüz katıldı.
Hazır giyim ve tekstilin ihracatı 23 milyar dolara yaklaştı
Konferanstaki açılış konuşmasında TİM Başkanı Mustafa Gültepe, hazır giyim ve tekstilin birbirini tamamladığını ve iki sektörde de küresel ölçekte iddialı olduklarını belirtti. Hazır giyim ve tekstilde dünyanın en büyük altıncı tedarikçisi olduklarını vurgulayan Gültepe, sözlerini şöyle sürdürdü:
Ülkemiz için katma değer yaratıyoruz. Kilogram birim fiyatımız hazır giyimde 17,7 tekstilde 5 dolar civarında. İkisi birlikte Türkiye'nin en çok ihracat yapan sektörü. 2021'i toplamda 30 milyar doları aşan ihracatla kapatıp, ülkemize net 20 milyar doların üzerinde döviz kazandırdık. Bu yılın dokuz ayında 23 milyar dolara yaklaştık. Toplam ihracatımızın yaklaşık yüzde 15'ine bu iki sektörümüz imza atıyor. Hazır giyim ve tekstil istihdamda da lider sektörler arasında yer alıyor. İki sektör sadece üretim tarafında 1,2 milyondan fazla insanımıza istihdam sağlıyor. Tablo ortada. Türkiye ekonomisi için lokomotif rol oynayan, katma değerli üretimi, istihdamı, ihracatı ile kritik önemi olan iki sektörden bahsediyoruz. Bu iki sektöre gözümüz gibi bakmamız gerekiyor.
“Hazır giyimde 40 milyar dolar ihracata odaklandık”
Yeni bir değişim ve dönüşümün eşiğinde bulunduklarını belirten TİM Başkanı Mustafa Gültepe, dijitalleşme sürdürülebilir üretimin önemine dikkat çekti. Yıllardır bu iki başlığın önceliklerini oluşturduğunu söyleyen Gültepe, şöyle devam etti:
Bakanlıklarımızla, Avrupa Birliği ile iş birlikleri yapıyor, projeler geliştiriyoruz. İHKİB projeleriyle bugüne kadar AB'den 30 milyon Euro hibe desteği aldı. 17 milyon euroluk destek için de süreç devam ediyor. Bütün bu fonları sektörümüzü geliştirmek, dijital ve sürdürülebilir üretim kapasitemizi artırmak, markalı üretime geçişi hızlandırmak, küresel rekabette sanayimizi daha güçlü konuma getirmek için kullanıyoruz. Bir yandan da sektörün farkındalığını arttırmaya çalışıyoruz. Kurumsal karbon ayak izi ölçümü ve hesaplanması, ürün yaşam döngüsü, iklim değişikliği, sera gazı emisyonu gibi konularda firmalarımız için eğitim programları düzenliyoruz. Çevre dostu üretim yapan akıllı fabrikalara dönüşümü destekliyoruz.
Hazır giyimle ilgili konuşmalarımda her fırsatta dile getiriyorum. Biz İstanbul'u moda merkezi, Anadolu'yu üretim üssü yapmak istiyoruz. Emin adımlarla bu hedefe doğru ilerliyoruz. Bu yıl biraz yavaşlamakla birlikte firmalarımız Anadolu'da son yıllarda çok ciddi yatırımlar yaptılar. Fabrikalarımızda sürdürülebilir enerjiye dönüşüm hızla devam ediyor. Küresel ticaretin değişen koşullarına göre ihracatta da çıtayı yükselttik. Hazır giyimde 40 milyar dolar ihracata odaklandık. Tekstilde de rahatlıkla 20 milyar doları yakalayabileceğimize inanıyorum.
“Özellikle KOBİ'lerimizin yeşil dönüşümü için yeni nesil teşvikler geliştirilmeli”
Büyük hedefler için daha çok mesafe kat etmeleri gerektiğini vurgulayan Gültepe, daha fazla tasarım ve inovasyonla, daha güçlü markalarla katma değerli üretimi artırmalarının üzerinde durdu. Bu konularda her geçen gün daha iyiye gittiklerini kaydeden Gültepe, Küresel İnovasyon Endeksi'nde Türkiye'nin bu yıl 4 basamak yükselerek 37'inci sırada yer aldığını hatırlattı. Tarihte ilk kez ilk 40'a girdiklerini belirten Gültepe, “İnanıyorum ki önümüzdeki yıllarda çok daha iyi dereceler elde edeceğiz. AB Yeşil Mutabakatı'na uyum konusunda da çalışmalarımız hızla devam ediyor. Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin Sürdürülebilirlik Eylem Planı hazır. Tekstil sektörümüz eylem planını tamamladı. Hazır giyimin eylem planı da kısa süre içinde hazır olacak. Dönüşüm firmalar için maliyetli bir süreç. Dolayısı ile devletimizin desteği önemli. Sürdürülebilir enerjiye dönüşümün teşvik kapsamına alınması olumlu bir adım oldu. Özellikle KOBİ'lerimizin yeşil dönüşümü için yeni nesil teşvikler geliştirilmeli. Finansmana erişim konusundaki sıkıntıların da yakın zamanda çözüleceğini ümit ediyorum” diye konuştu.
Sürdürülebilirliği sadece üretimde değil, iş birliklerinde de sağlayabilmeliyiz
Sürdürülebilirliği sadece üretimde değil, iş birliklerinde de sağlamalarına işaret eden Gültepe, Avrupalı iş insanlarına çağrıda bulunarak, şunları söyledi: “Türkiye gerek uzun yıllara dayanan deneyimi, bilgi birikimi, hızlı ve kaliteli üretimi, coğrafi yakınlığı, uluslararası standartlara uygun sosyal sorumluluk kriterleri ile AB için en uygun tedarik merkezlerinden biri olarak öne çıkıyor. Bütün bu başlıklarda birçok ülkeye göre açık ara öndeyiz. Ancak Avrupalı bazı markaların artılarımızı göz ardı etmelerini, Türkiye'yi bu alanlarda çok daha mesafe kat etmesi gereken ülkelerle aynı kategoride değerlendirmelerini, iş birliği konusundaki kolaylaştırıcılığımızı, üretim süreçlerindeki şeffaflığımızı görmezden gelmelerini üzüntüyle takip ediyoruz.