Türk İhracatçıları Polonya ve Çekya'da İkili İş Görüşmelerinde Bulundu
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda 30 Mayıs-3 Haziran tarihleri arasında Çekya (Prag) ile Polonya (Varşova) ülkelerine ticaret heyetleri düzenledi. Birçok sektörden ihracatçı firmaların yer aldığı heyetlerde Türk firma temsilcileri, Çek ve Polonyalı firmalar ile 450'den fazla B2B ikili iş görüşmeleri gerçekleştirdi.
İhracatçı birlikleri ile yılın ilk beş ayında yüzden fazla genel, sektörel ve alım heyetlerine imza atan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Türk ihracatçılarını dünyanın dört bir yanındaki alıcılarla buluşturmaya devam ediyor. Ticaret Bakanlığı'nın koordinasyonu ve Türkiye İhracatçılar Meclisi'nin (TİM) organizasyonuyla Çekya ve Polonya'ya düzenlenen ticaret heyetleri programlarında ihracatçılar Orta Avrupalı alıcılarla bir araya geldi.
TİM Başkan Vekili Adil Pelister Başkanlığında Polonya'nın başkenti Varşova'da gerçekleştirilen heyette kimyevi maddeler, otomotiv, makine ve aksamları, çelik, mobilya ve ev tekstili başta olmak üzere çeşitli sektörlerden Türk firma temsilcileri yer aldı. İkili iş görüşmelerinden önce düzenlenen programın açılış törenine T.C. Varşova Büyükelçisi Cengiz Kamil Fırat, Polonya Ticaret Müşaviri Nevra Genç ve Ticaret Müşavir Yardımcısı Betül Buke Karaçin ile 200'den fazla Polonyalı firma temsilcisi katıldı.
TİM Başkan Vekili Adil Pelister: Son 10 yılda Polonya'ya ihracatımız yüzde 160 arttı
Açılış töreninde konuşan TİM Başkan Vekili Adil Pelister, Polonya'nın, son yıllarda yakaladığı ekonomik başarının yanı sıra diplomatik ve askeri anlamda da adından söz ettiren bir ülke haline geldiğini belirterek, “700 milyar dolarlık ekonomiye ulaşmış, 740 milyar dolar dış ticaret hacmine sahip bir ülke. Polonya'nın aynı zamanda, hem NATO hem AB üyesi olarak Türkiye'nin meşru egemenlik haklarına saygı duyan tavrı bizler için çok kıymetli. Bu nedenle, Türk iş insanları olarak Polonya ile ilişkilerimizin derinleşmesine önem veriyoruz” dedi.
İki ülke hükümetlerinin Türkiye ve Polonya arasındaki ilişkilerini 2009 yılında stratejik iş birliği düzeyine taşıdıklarını, Türk ve Polonyalı iş adamları için gerekli olan kulvarı açmış olduklarını vurgulayan Pelister, şöyle devam etti:
“Son 10 yılda Polonya'ya ihracatımız yüzde 160, Polonya'dan ithalatımız ise yüzde 30 arttı. Böylece devlet başkanlarımız tarafından belirlenen 10 milyar dolar dış ticaret hacmi hedefine 2022 yılı itibariyle ulaşmış olduk. 2022 yılında Polonya'ya, önceki yıla göre yüzde 17 artışla 5,5 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Böylece Polonya, en fazla ihracat yaptığımız on ikinci ülke oldu. Karşılıklı ticaretimizdeki artış trendi bu yıl da devam ediyor. 2023'ün ilk çeyreğinde 1,5 milyar dolar ihracat, 1,3 milyar dolar ithalat gerçekleştirdik. İlk çeyrekte Polonya'ya en fazla ihraç ettiğimiz sektörler arasında, 406 milyon dolarla otomotiv, 175 milyon dolarla metaller ve 146 milyon dolarla kimya ilk sıralarda yer alıyor. Polonya'nın ithalat yapısıyla uyumlu bir ihracat kapasitemiz bulunuyor. Bu minvalde, özellikle ilaç ve kimya, tarım ve hayvancılık, demir-çelik ve metaller, tekstil ve hazır giyim, mücevherat gibi sektörlerde önemli bir ihracat potansiyeli olduğunu biliyoruz”.
Her iki ülkenin hizmet sektörü ve dış yatırımlar konusunda önemli ilişkilere sahip olduğunu ifade eden Pelister, “Türk firmaları Polonya'da gurur duyulacak projelere imza atıyorlar. Bugüne kadar Türk müteahhitlik firmaları Polonya'da 4,6 milyar dolar tutarında 59 proje üstlendi. Polonyalıların en önemli turizm destinasyonlarından biri de Türkiye oldu. 2022 yılında 1 milyona yakın Polonyalı dostumuzu Türkiye'de misafir ettik. Bu ilişkileri daha ileriye taşıyabileceğimizi düşünüyoruz” diye konuştu.
Açılış töreninden ardından programa ikili iş görüşmeleriyle devam edildi. Heyette yer alan 34 ihracatçı firma 200'den fazla Polonyalı firma ile 350'ye yakın ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi. Program, katılımcı Türk firmaların pazar araştırması kapsamında yaptıkları firma ve kurum ziyaretleriyle sona erdi.
TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç: İhracat altyapımız, Çekya'nın ithalat yapısıyla uyumlu
Ticaret heyetleri organizasyonlarının bir diğeri için belirlenen adres ise Polonya oldu. TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç Başkanlığında Çekya'nın başkenti Prag'a düzenlenen ticaret heyetinde mobilya, kimya, elektrik, hazır giyim, tekstil, demir ve hizmet sektörlerinden 20'ye yakın ihracatçı firma yer aldı. Organizasyonun açılış törenine T.C. Prag Büyükelçisi Egemen Bağış, Çek Cumhuriyeti Ticaret Odası (KOMORA) Başkan Yardımcısı Radek Jakubski, Çek Cumhuriyeti Sanayi Konfederasyonu (SPCR) Başkan Yardımcısı Frantisek Chaloupeckı ve 40'tan fazla Çek firma temsilcisi katıldı.
TİM Başkan Vekili Ahmet Güleç açılış töreninde yaptığı konuşmada Çekya'nın güçlü üretim ve tedarik ağıyla Avrupa'nın yükselen yıldızı olarak öne çıktığını dile getirirken ülkenin ihracat odaklı sosyal piyasa ekonomisi modelini başarıyla sürdürdüğünü ve 2022 Dünya Ekonomik Özgürlük Endeksi'nde pozitif kategoride 21. sırada yer aldığını bildirdi.
Doğrudan yabancı yatırımların Çek ekonomisinin itici gücü olduğunu ve karşılıklı yatırımların artması için önemli bir potansiyelin bulunduğunu belirten Güleç, “Çek ekonomisinin 2027 yılına kadar yıllık ortalama %2,1'lik bir reel büyüme oranına ulaşması bekleniyor. Geçen yıl ülkenin ihracatı 240 milyar doları, ithalatı ise 233 milyar doları aştı. Bu rakamlar Çekya için rekor bir dış ticaret hacmi ile sonuçlandı. Bu konuda Çekya'nın Türkiye ile benzer bir profili paylaştığını görüyoruz. Bu nedenle Türk iş insanları olarak Çekya ile ilişkilerimizi derinleştirmeye önem veriyoruz” ifadelerini kullandı.
Artan ticaret hacminin, iki ülke arasındaki ticareti geliştirmek için önemli bir potansiyel sunduğunu ifade eden Güleç, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:
“Karşılıklı ticaret rakamlarına baktığımızda olumlu bir tablo görüyoruz. 2022 yılında Çekya'ya 1,9 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdik. İthalatımız ise 2,9 milyar dolara yaklaştı. Toplam 3.641 firmamız Çekya'ya ihracat yaptı. Sonuç olarak Çekya en büyük 30. ihracat destinasyonumuz oldu. Türkiye'den Çekya'ya en çok ihracat yapan ilk 5 sektör ise otomotiv, metaller, kimyasallar, hazır giyim ve elektronik sektörleri oldu. Üretim ve ihracat altyapımız, Çekya'nın ithalat yapısıyla uyumlu. Bu bağlamda özellikle ilaç ve kimyasallar, tarım ve hayvancılık, makine, elektronik, tekstil ve hazır giyim gibi sektörlerde ciddi bir ihracat potansiyeli var. Karşılıklı ticaretimizi kazan-kazan prensibi üzerine inşa etmek en büyük amacımız. Gelişmekte olan sektörel fırsatları değerlendirerek karşılıklı ticaretimizi daha üst seviyelere taşıyacağımıza inanıyorum”.
Açılış konuşmalarının ardından ikili iş görüşmelerine geçildi. Program kapsamında 18 Türk firma temsilcisi ile 40'tan fazla Çek iş insanı 100'e yakın B2B ikili iş görüşmesi gerçekleştirdi. Program, Türk firma temsilcilerinin pazar araştırması için Çek firmalara ve kurumlara yapmış oldukları ziyaretler ile tamamlandı.