Sektörlerimizin Üretim Gücü İle Küresel Payımızı Büyüteceğiz

Küresel ticaretin azaldığı ve dünya ekonomisinin küçüldüğü bir yılda, rekor ihracat başarısına imza atan sektörlerimiz, üretim ve tedarikçi gücünü göstererek güven tazeledi. Sırada finansman ve lojistik çözümler üreterek daha büyük hedeflere ulaşmak var.

Yeni normalin ilk yılı olacak 2021 yılına girerken dünya, aşı haberleriyle umutlanırken, İhracat Ailesi olarak bizleri umutlandıran veri ise Aralık ayı ihracatı ile geldi. Zor bir yılı, yine rekor ihracat ile kapatmayı başardık. 2020 yılının ikinci yarısı ile birlikte büyümeye başlayan ihracat hacmimiz, Aralık ayı ile zirve yaptı ve bu yıl için de umut verdi. 184 milyar dolar ihracat hedefi koyduk kendimize ve küresel ticaretin azaldığı, sınırların kapandığı ve dünya ekonomisinin küçüldüğü bir dönemde miktar bazında daha fazla ihracat yapmayı başarmışsak, bu yıl için belirlediğimiz hedefe de rahatlıkla ulaşabiliriz. Bu hedefle birlikte dünya ticaretinden aldığımız payı, yeni normalin ilk yılında yüzde 1'e çıkarmış olacağız. Ardından da 200 milyar dolar eşiğini aşmak için pazar çeşitliliğimizi ve küresel ticaretteki payımızı artırmamız gerekiyor. İletişim köprüsü kurduğumuz her ülke ile ticaretimizin Türkiye lehine geliştiğini görüyoruz. Geçen yıl ABD ile 100 milyar dolar dış ticaret hedefi doğrultusunda atılan adımlar, istenen seviyede gitmemiş olsa da ABD'ye ihracatımız pandemiye rağmen yüzde 13,5 arttı. Aralık ayındaki ihracat artışı ise yüzde 53 oldu. Merkez Bankası'nın büyükelçilik açılışları ile ilgili ihracat karşılaştırma analiz sonuçları da bizim tespitimizi doğruluyor.

Geçtiğimiz yıl, Büyükelçilik açılışları, ilgili ülkeye ihracatımızı yüzde 27, ihracatçı firma sayısını yüzde 7,7 ve ürün çeşitliliğini yüzde 10 artırdı. Diplomasi ve ticaret diplomasisi faaliyetlerinin geliştirilerek sürdürülmesi, Türkiye markasına 2021 yılında da büyük katkılar sunacaktır.

Sanal heyetler ile ilişkilerimizi geliştiriyoruz

Covid-19 pandemisinin birinci yılı vesilesiyle hazırlamış olduğumuz Covid-19 Almanağı, 2020 yılında son fiziksel ziyaretimizi, 29 Şubat-4 Mart tarihleri arasında Katar'ın başkenti Doha'ya yaptığımızı hatırlattı. Aşılanmaya dair önemli gelişmeler olsa da Avrupa başta olmak üzere dünya genelinde görülen pandeminin ikinci dalgası, fiziksel heyetlerin yılın ikinci yarısına kadar yapılmasına izin vermeyeceğini gösteriyor.

2020 yılı içerisinde 267 firmanın katılımı ile 6 sanal fuar düzenledik. Bu fuarlara 4 binden fazla firma kayıtlı ziyaretçi olurken, yüz binlerce bireysel katılımcı fuarlarımızı ziyaret etti.

Ayrıca, 43 ülkeye toplam 45 sanal ticaret heyeti düzenleyerek 7 binin üzerinde B2B görüşme gerçekleştirdik. Ticari heyetlerimiz bu yıl da devam edecek. Yılın ilk sanal heyetini Gana ile gerçekleştirdik. Bildiğiniz gibi Gana, Afrika'nın Nijerya'dan sonra en büyük ikinci ekonomisi olması nedeniyle ihracatçılarımız için kapasitesi yüksek bir ülke konumunda. En büyük altıncı tedarikçisi konumunda olduğumuz Gana'nın ithalatında 2010'da yüzde 1,1 olan payımız 2019 yılı itibarıyla yüzde 4,5 seviyesine çıktı. Gana, 2020 yılında Sahra Altı Afrika bölgesinde ihracatımızı en çok artırdığımız ülke oldu.

Gana verilerini detaylı verme nedenim, pazar çeşitlendirmesi ve kısa sürede payımızı artırmamız için güzel bir örnek teşkil etmesi ve belirlediğimiz hedefin bir hayal olmadığını göstermek içindir.

Güçlü ihracat için, güçlü finansman

Fakat bunun için “Güçlü ihracat için, güçlü finansman” koşulunun oluşması gerekiyor. İhracatçılarımızı olası dalgalanmalardan koruyacak desteklerin uygulamaya geçirilmesiyle mevcut başarılarımızı daha da ileriye taşımak mümkün olacaktır. Dünyada özel sektöre sağlanan desteklerin 2021'de de devam etmesiyle, ticarette finansmanın en kolay sağlandığı yıllardan birini yaşayacağız. İhracatçılarımızın da bu kaynaklara erişimini sağlamalı, süreçlerini kolaylaştırmalıyız. Bu yıl, firmalarımızın dijital dönüşümüne ve sanayide otomasyon altyapısı çalışmalarına hız vermeli ve lojistik imkanlarını çeşitlendirmeliyiz.

Pazara hızlı ulaşacak çözümler üretmeliyiz

Avrupa'nın, lojistik maliyetler nedeniyle daha yakın bölgelerden tedarik yoluna yönelme ihtimali var ve bu avantajı iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Bu durumdan faydalanabilmek için de lojistik altyapı yatırımlarına ağırlık vererek, lojistik süreçlerini en verimli noktaya taşımalıyız. Çünkü Çin, geliştirdiği ulaştırma ağı ile bizim teslimatımıza yakın sürelerde, mallarını Avrupa'ya taşımaya başladı. Bizim, coğrafi yakınlığımızı kullanarak pazara daha hızlı ulaşmamızı sağlayacak çözümler üretmemiz gerekiyor. Destek kapsamına alınan Yurt Dışı Lojistik Merkezlerimiz bu çözümlerden biri olacak.

İnovasyon kültürü yaygınlaşıyor

TİM olarak ihracat ekosisteminde inovasyon kültürünün yaygınlaşması noktasında bu yıl da yeni programlarla devam edeceğiz. Çünkü artan bir ilgi olduğunu gözlemliyoruz. İnovaLİG'e 2014 yılında başladığımızda, 460 firmamız katılım sağlamıştı, 2019 yılında ise bin 236 firmamız aramıza katıldı. İnoSuit Programlarımıza ise şu ana kadar 33 farklı ilden toplam 166 firma katılım sağladı. Firmalardan aldığımız geri dönüşler oldukça önemli. Çok sayıda şirket program sayesinde şirket içinde yenilikçi fikirlerin arttığını ve yeni projeler geliştirdiklerini vurguladı. Bu nedenle İnoSuit Programımız, yenilenen yapısı ve çeşitlenen kulvarlarıyla inovasyon yolculuğuna devam edecek.

"Dünya ekonomisinin küçüldüğü bir yılda, altı sektörümüz yıllık bazda rekor ihracata imza atarken, 13 sektörümüz ABD'ye ihracatını dikkat çekici oranda artırmayı başardı."

Sektörlerimiz gücünü ispatladı

Dünya ekonomisinde yüzde 4 daralmanın beklendiği 2020 yılında bazı sektörlerimizin tarihi rekorlara imza atması, sektörlerimizin her koşulda üretme yeteneği olduğunun bir göstergesi olduğunu düşünüyorum. Böylesi zor bir yılda Türkiye ekonomisinin küçük de olsa büyümesinin arkasındaki güç de başarılı ihracat ve sanayi üretimi performansımız olacaktır.

İkinci dalganın birçok ülkeyi yeni tedbirler almaya ittiği 2020 yılının Aralık ayında 22 sektörümüz ihracatını artırmayı başardı. Bu sektörlerimizin 8 tanesi ise en yüksek aylık ihracatını gerçekleştirdi. İlk kez bu kadar farklı sektörümüzün ihracatta rekor kırdığını görüyoruz. Yılın ikinci yarısında bazı aylarda benzer başarılara tanıklık etmiştik.

Sektörlerimizin yıllık ihracat rakamlarına baktığımızda ise, altı sektörümüzün yıllık bazda rekor kırdığını görüyoruz.

Pandemi nedeniyle zor bir süreç geçiren ve uzun soluklu bir seçim ortamı içinde olan ABD'ye bazı sektörlerimizin gerçekleştirdiği ihracat performansı da dikkat çekici boyutta. Çelik sektörümüzün yanı sıra mobilya, kağıt ve orman ürünleri ihracatı yüzde 59 artarken, mücevher ihracatı yüzde 54,5, halı ihracatı ise yüzde 40 artış yakaladı. 2020 yılında 13 sektörümüz ABD'ye ihracatını artırmayı başardı. Böylesine zorlu bir atmosferde, rekorlara imza atmak, gerçekten takdiri hak ediyor, ihracat ailemizin her bir neferiyle gurur duyuyoruz.

 

CANLI DESTEK