Küresel Ticaretin Genç ve Başarılı Bir Oyuncusuyuz

Türk iş dünyasının küresel ticarette tam anlamıyla rol almasının sadece 40 yıllık bir geçmişi olsa da iş dünyası olarak başta ihracatçılarımız olmak üzere, krizlerde de başarılı bir performans sergiliyoruz.

1071 Malazgirt Zaferi'nden 1922 Büyük Taarruza uzanan 9 asırlık dönemde büyük zaferlerin kazanıldığı Ağustos ayında ihracat ailesi olarak yeni bir ihracat rekoruna hazırlanıyoruz. Bu satırları okuduğunuz dönemde haziran ayında yükselişe geçen ihracat  grafiğimizi yeni bir rekorla taçlandırmış olacağız. Bu bağlamda 26 Ağustos'ta Anadolu'yu Türklere yurt olarak armağan eden Sultan Alparslan'ın yanı sıra 9 asır sonra yine bir 26 Ağustos günü Büyük Taarruz emrini veren ve Anadolu'yu işgalden kurtaran Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarına şükranlarımı sunarak tüm aziz şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyorum.

Tarih, birçok şeyi içinde barındırır; kültürü, gururu, bilgiyi, hataları, vefayı... Tarihin bir de sonraki nesillere yüklediği sorumluluk vardır. Değerlere sahip çıkmak ve bayrağı sonraki kuşaklara emanet etmek sorumluluğu gibi…

21. Yüzyıl'da savaşlar artık cephede değil, ekonomide, ticarette, bilimde ve teknolojide yapılıyor. Cumhuriyet tarihimizde çok badireler atlatarak bugünlere geldik. Özel sektörün ticarette tam anlamıyla devreye girmesinin aslında 40 yıllık bir tarihi var. Yani küresel ticarete çok geç giriş yaptık fakat çok hızlı yol aldık. Yaşadığımız her türlü siyasi ve ekonomik krizden ders çıkarmayı öğrendik.

Bugün dünya ekonomi tarihinde benzeri yaşanmamış ve belki de bir daha yaşanmayacak küresel bir krizden geçiyoruz. Küresel ticarete geç girmiş bir ülke olarak başarılı bir performans sergilediğimizi düşünüyorum ve bu başarının en büyük destekçisinin cefakar ihracatçılar olduğuna inanıyorum.

Sözlerimiz icraatımız ile paralel gidiyor

COVID-19 salgınının tüm dünyayı etkisine aldığı mart ayından itibaren ihracat ailesi olarak söylemlerimiz ile ortaya koyduğumuz performansın uyuşmasının haklı gururunu yaşıyoruz. İhracat ailesi olarak mart ayında gün umutsuzluk günü değil diyerek, tüm dünya evlerine kapanırken biz üretmeye devam ettik. Nisan'da hedeflerimizin COVID-19'dan büyük olduğunu, Mayıs'ta beklentimizin normalin de ötesinde olduğunu ve haziran ayında geçmişte olduğu gibi bugün de başaracağımızı ifade etmiştik. Türkiye haziran ayında ihracatta bir önceki aya göre yüzde 35'lik artış yakalayarak birçok ülkeden pozitif anlamda ayrıştı. İhracatımız temmuz ayında hazirana göre yüzde 11,5'lik artışla yine bu başarısını sürdürdü.  Temmuz ayı ihracatımız, pandemi ilanından bu yana gerçekleşen en yüksek aylık ihracat rakamı oldu. Türk ihracatçısı oyunun yönünü çok kısa bir süre içerisinde kendisine çevirmeyi bildi.  Ticaret diplomasisinin saha neferleri olarak, ihracatçılarımız için uç beyi aidiyetiyle her koşulda sahada olduk. Dünyanın içinde bulunduğu bu zorlu dönemde güvenilir tedarikteki gücümüzü gösterdik. Ne kendi insanımızın ihtiyacını göz ardı ettik, ne de yardım elimizi dünyaya uzatmaktan geri durduk. Bu çalışmalarımızla pazarlarımızda her geçen gün Türk Malı algısı gelişiyor, ülkemize güven artıyor. Türkiye, küresel ticaretin 'güvenilir limanı' olduğunu tescilleyerek 'İhracatta Normalin de Ötesindeki Seyrine' devam ediyor.

Temmuz ayı ihracat verilerimizi açıkladığımızda artık kanatlanma zamanı demiştik ve Ağustos ayı bizim kanatlandığımız bir ay olacaktır. Her ay bir önceki ayın üzerine koyarak hedeflerimize yürüyoruz.  Türk Lirası'nın döviz karşısında değer kaybetmesini, daha fazla ihracat yaparak ve ülkemizin döviz girdisini artırarak avantaja dönüştürmeye çalışıyoruz. Ekonomi politikalarında atılan adımlar ve küresel pazarda Türk Malı algısı geliştikçe Türk Lirası da hak ettiği değere en kısa sürede geri gelecektir. Temmuz ayı boyunca 176 ülkeye toplam 4 milyar 399 milyon TL tutarında ihracat gerçekleştirildi. 6 bin 804 firma ihracat işlemlerinde Türk Lirası'nı tercih etti ve her geçen ay sayı ve değer bazında artış sürüyor.

Dünya küçülürken ihracatımız büyüyor

Dünya ekonomilerinin küçülmeye devam ettiği bir dönemde ihracatımızın çift haneli olarak artıyor olması da ayrıca üzerinde durulması gereken önemli bir detay. İlk çeyrekte ciddi küçülme yaşayan dünyanın gelişmiş ekonomilerinin 2. çeyrek performansı da negatif oldu. Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) bölgesinde, yılın ikinci çeyreğinde reel Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH) yüzde 9,8 daraldı. Bu düşüş, OECD bölgesinde kaydedilen en yüksek düşüş olarak kayıtlara geçmiş durumda. Şu ana kadar açıklanan ülkelerin 2. çeyrek büyüme verilerine göre; tüm Avrupa Birliği'nde daralma bir önceki yılın aynı çeyreğine göre yüzde 14,1'e, Euro Bölgesi'nde ise yüzde 15'e ulaşmış durumda. Daralma İspanya için yüzde 22,1, İngiltere için yüzde 21,7, Fransa için yüzde 19, İtalya için yüzde 17,3, Almanya için ise yüzde 11,7 düzeyinde. Amerika Kıtası da ikinci çeyrekte daralmaya devam etti. Meksika'nın yüzde 19, Kanada'nın yüzde 13,5, ABD'nin ise yüzde 9,5'lik bir daralma yaşadığı görülüyor. İkinci çeyrekte en fazla küçülen gelişmiş ekonomi ise yüzde 27,8 ile Japonya oldu. Bu küçülmenin, Japonya'nın 1955'den beri gördüğü en kötü oran olduğunu hatırlatmak isteriz. Güney Kore'nin yüzde 3 daralma yaşadığı çeyrekte Çin yüzde 3,2 büyüme ile dikkat çekti.

Bu yazıyı yazdığım günlerde Türkiye'nin ikinci çeyrek verileri henüz açıklanmamıştı fakat ekonomistlerin ortak görüşü, Türkiye ekonomisinin 2. çeyrekte yüzde 8 ile 12 aralığında küçüleceği yönünde. İhracat ailesi olarak ülkeye kazandırdığımız her kuruşu döviz ile küçülmeyi minimumda tutmaya ve eğriyi yeniden büyümeye dönüştürmeye gayret ediyoruz.

Bu sorumluluğu Atalarımıza duyduğumuz bir vefa ve bu topraklara olan borcumuz olarak görüyoruz.

Kadınlarımız ihracatta daha etkin rol alacak

Üreterek ve ihracat ile yükselmeye devam edeceğiz. Bunu kadınlarımızın ihracatta daha etkin olmasıyla başaracağız. İnanıyoruz ki, 'İhracatla Yükselen Türkiye'nin mimarı kadınlarımız olacak. Kadınlarımızın özverisi ve çalışkanlığıyla, bu zorlu dönemde dahi engelleri aşarak yeni rekorlara imza atacağız. TİM bünyesinde 2018 yılında bir ilk olarak kurulan ve 54 üyesi bulunan TİM Kadın Konseyimiz, kadın ihracatçı sayısının artması, daha etkin olması, destek ve finansmana erişimi konusunda bilincin artırılması hedefiyle çalışmalarını artırıyor. Bugüne kadar 7 ülkede gerçekleştirdiğimiz sanal heyetlerden bir yenisini, Eylül ayında kadın ihracatçılarımızla Latin Amerika ülkelerinde gerçekleştireceğiz.

KOSGEB, Eximbank ve İş Bankası'nın kadın girişimcilere yönelik destekleri ve sağladıkları uygun faizli kredileri de çok değerli buluyoruz.

“İhracatla Yükselen Türkiye” hedefinde hep beraber güçlerimizi birleştirmeliyiz.

CANLI DESTEK