TİM Başkanı Gülle: Kazakistan'a İhracatımız Artıyor

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), Covid-19'un ihracattaki etkilerini azaltmak hedefiyle oluşturduğu Sanal Ticaret Heyeti programlarına Kazakistan ile devam ediyor. Türkiye-Kazakistan ticaret hacminin arttığına dikkat çeken TİM Başkanı İsmail Gülle, “Kazakistan'a olan ihracatımızın 2020 yılında pandemiye rağmen artış göstermesi ve 1 milyar dolar seviyesine yaklaşması oldukça değerliydi. Bu yılın ilk 9 ayında Kazakistan'a ihracatımız yüzde 36 artışla, geçen yılın tamamındaki rakamı yakalamış durumda. Kazakistan'a bu yıl 4 bin 487 kalemde ürün ihracatı gerçekleştirmiş durumdayız. Bu son derece ciddi bir rakam. Küresel ticaret zincirlerinde önemli yapısal değişikliklerin yaşandığı böylesi bir dönemde dost ve kardeş ülkeler olarak, birbirimize daha yakın durmalıyız” dedi.

“Dış Ticaret Fazlası Veren Türkiye” hedefi için çalışan 61 ihracatçı birliği, 27 sektör ile 100 bini aşkın ihracatçının tek çatı kuruluşu olan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), farklı coğrafyalardan birçok ülkeyle yeni nesil ticaret faaliyetlerine de tüm hızıyla devam ediyor. Bu kapsamda TİM, Kazakistan'a yönelik katılımcı firmalara yeni iş birlikleri ve satışlar için fırsatlar doğuracak; ihracat rakamlarını artıracak Sanal Ticaret Heyeti programı düzenledi. Ticaret Bakanlığı koordinasyonunda TİM organizasyonuyla gerçekleşen programın açılışı; Türkiye'nin Nur-Sultan Büyükelçisi Ufuk Ekici ve TİM Başkanı İsmail Gülle tarafından yapıldı.

“Hazır giyim sektörümüz birinci”

Salgının başından bu yana 99'uncu Sanal Ticaret Heyeti organizasyonuna imza attıklarını dile getiren Gülle, "Bu heyetimiz, Türk Cumhuriyetlere düzenlemiş olduğumuz onuncu sanal ticaret heyetimiz. Kazakistan özelinde ise beşinci heyetimizi gerçekleştiriyoruz. Türk Cumhuriyetlerine düzenlenen heyetlere ayrı bir önem atfediyoruz. Kazakistan, bağımsızlığını duyurduğu ilk günden bu yana, ülkemizle her alanda başarılı ilişkiler kurdu, çok boyutlu ve stratejik bir iş birliği gerçekleştirdi. Bugün, yaklaşık 3 milyar doları bulan karşılıklı ticaret hacmi, iki ülke arasındaki istikrarlı ticareti net bir şekilde gösteriyor. Kazakistan'a olan ihracatımızın 2020 yılında pandemiye rağmen artış göstermesi ve 1 milyar dolar seviyesine yaklaşması oldukça değerliydi. Bu yılın ilk 9 ayında Kazakistan'a ihracatımız yüzde 36 artışla, geçen yılın tamamındaki rakamı yakalamış durumda. Sektörel bazda Kazakistan'a ihracatımıza baktığımızda ise 287 milyon dolarla hazır giyim sektörümüz birinci, 100 milyon dolarla kimyevi sektörümüz ikinci ve 96 milyon dolarlık ihracatla makine sektörümüz üçüncü oldu. Geçtiğimiz yıla göre Kazakistan'a ihracatımızda hazır giyimde yüzde 67, kimyevi maddelerde yüzde 29, makinelerde yüzde 36 artış yaşandı. Bu artışın gerek Kazakistan'da, gerekse bölgedeki diğer ülkelerde katlanarak sürmesi en büyük arzumuz. Kazakistan'a bu yıl 4 bin 487 kalemde ürün ihracatı gerçekleştirmiş durumdayız. Bu son derece ciddi bir rakam. Küresel ticaret zincirlerinde önemli yapısal değişikliklerin yaşandığı böylesi bir dönemde dost ve kardeş ülkeler olarak, birbirimize daha yakın durmalıyız” dedi.

“Kazakistan'da büyük potansiyel ve kapasite var”

Türkiye'nin Nur Sultan Büyükelçisi Ufuk Ekici de Kazakistan'ın farklı konularda öne çıkan bir ülke olduğunu ifade ederek, "Kazakistan, 16 Aralık'ta 30'uncu bağımsızlık yıl dönümünü kutlayacak. Bağımsızlığını ilan etmesinden yarım saat sonra ilk tanıyan ülke Türkiye oldu. O tarihlerden bu yana hem yatırımcılarımız hem ihracatçılarımız bu ülkede çok önemli faaliyetlerde bulundu” diye konuştu.

Kazakistan'da çok farklı sektörlerde Türkiye'den ihracatçıları görmenin mümkün olduğunu aktaran Ekici, Kazakistan'ın Orta Asya'da ekonomisi en yüksek seviyeye ulaşmış, bir kardeş ülke olduğunu belirterek şunları söyledi: “Ortak tarihimizin, dilimizin, dinimizin bir olduğu bir ülke. Bu anlamda da bize bazı avantajlar sağlıyor. Kazakistan, 70'li yıllarda başlayan petrol üretimi, doğal gaz ve daha sonra bağımsızlığın ilanından itibaren 90'lı yıllarda yeni petrol yataklarının kurulmasıyla ekonomisini güçlendirdi. Bugün ihracatının yaklaşık yüzde 70-80'i petrol ve petrol ürünleri. İthalatına baktığımızda net ithalatçı diyebiliriz. 90'lu yılların başında Kazakistan'la ticaret hacmimiz yaklaşık 30 milyon dolar civarındaydı, bugün yaklaşık 3 milyar dolar. Daha büyük potansiyel ve kapasite var. Hep birlikte bu kapasiteyi daha da yükseltme, mevcut olan kapasiteyi daha iyi kullanma yönünde çaba sarf edeceğiz. İhracatçılarımız ortaklar bulmak, ithalat ve satış zincirleri kuran şirketlerle temas etmek, 'showroomlar' açmak, kurumsallaşmak yoluyla buradaki pazara daha rahat nüfuz edebilirler. İhracatının büyük bir kısmı petrol ve petrol ürünleri dedik ama diğer birçok alanda ülkemizden tekstil, küçük makina ve benzeri aksamları ithal ediyor”

CANLI DESTEK