“2. Çeyrek büyüme performansı ihracatçıların beklentilerine paralel”

TÜİK'in açıkladığı 2. çeyrek büyüme rakamlarını değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatçıların büyüme beklentisinin gerçekleştiğini ifade etti.

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, büyüme rakamlarını şöyle değerlendirdi:

"En son açıkladığımız İhracatçı Eğilim Anketine göre ihracatçılarımızın ikinci çeyrek beklentisi yüzde 3,9'du, yıl sonu beklentisi ise 4,8 idi. Büyüme rakamları ihracatçılarımızın beklentilerine paralelinde gerçekleşti.

Dünya ekonomilerinde yaşanan kademeli toparlanmayla birlikte, AB'nin ikinci çeyrek büyümesi yüzde 0,3, Japonya'nın yüzde 0,9, Rusya'nın yüzde 1,2, Brezilya'nın yüzde 1,5 iken Türkiye'nin ikinci çeyrekte yakaladığı yüzde 4,4'lük büyüme rakamını oldukça önemli görüyoruz. Türkiye dünya ekonomilerinden pozitif anlamda ayrışmaya devam ediyor. Dünya'da Çin hariç ilk 69 ekonomide yılın ilk 6 ayında ihracat değişimi yüzde -0.1 iken, Türkiye bu dönemdeki artış oranı ile 7.sırada yer aldı. Dünya ticaretindeki duraklamaya rağmen mal ihracatımızı bu dönemde yüzde 5 üzerinde artırmayı başardık.

Yılın ikinci çeyreğinde genel ihracatımız geçene seneye göre altın ihracatında yaşanan düşüşler ve jeopolitik risklerin artmasıyla birlikte sıkıntılı bir dönemden geçti. Ancak Türkiye'nin mal ihracatı büyümeye devam ediyor. İlk 8 ayda %5'lik artış tempomuzu koruduk. 1 Temmuz-10 Eylül arası göz önüne alındığında yılın devam eden üçüncü çeyreğinde Türkiye'nin mal ihracatı yüzde 9,6 artış temposu yakalamış durumda. Ancak ilk 7 ayda %63 gerileyen altın ihracatındaki dönemsel etkinin devam etmesi ve altın ithalatındaki kuvvetli artış, toplam ihracat artışını ithalat artışı gerisinde bırakırsa net katkıyı negatife çevirebilir.

İhracatçılarımızın yılın üçüncü çeyreğine yönelik büyüme beklentisi yüzde 3,7, yılsonu büyüme beklentisi ise yüzde 4,8'dir. İhracatı negatif etkileyen geçici etkiler sona erdiğinde artan mal ihracatı temposu ile birlikte Türkiye çift kanatlı büyümeye devam edecektir.

Türkiye'nin daha hızlı büyümesi için ihracat odaklı büyüme stratejisine daha fazla odaklanması gerekiyor. Daha fazla ihracat gerçekleştirmek, dış ticaret açığını ve cari açığı azaltmak için katma-değere, inovasyona ve AR-GE'ye yönelmekten başka yol göremiyoruz. AR-GE ve inovasyona verilen desteklerin ve ekonominin tüm bileşenlerinin katma-değer odaklı üretime yönelmesinin büyümede yeni yollar açacağına inanıyoruz.”

Bu sayfa 11 Eylül 2013 Çarşamba tarihinde yayınlanmıştır.
PAYLAŞ