Kayseri - Fransa

Kayseri, ürün çeşitliliği ile 2023 hedeflerine katkı sağlayacak

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) işbirliği ile Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) ev sahipliğinde, düzenlenen ihracatçı şehirlerle hedef ülkeleri buluşturan TİMAKADEMİ Hedef Pazar Toplantıların 10'uncusu Kayseri'de gerçekleşti. DÜNYA Gazetesi Yazarı Şefik Ergönül'ün moderatörlüğünü yaptığı, 'Hedef Pazar Fransa'  konulu toplantıda, derinlemesine Fransa pazarı tartışıldı. Toplantıda konuşan TİM Denetim Kurulu Üyesi Bülent Aymen, dünyada en hızlı ticaretin yapıldığı ilin Kayseri olduğunu ve ihracatı en fazla yapan 12 ilden birisi olduğunu ifade etti. 10 ülke hedef pazar projesinde, Kayseri'yi Fransa pazarına uygun gördüklerini dile getiren Aymen, “ Kayseri'nin ürettiği ürün gruplarını, Fransa ürün gruplarına uygun olarak gördük. Bu yüzden daha iyi ihracat yapacağımızı tespit ettik” dedi.

Bu toplantının ihracatçılara ışık tutacağını ve vizyonunu geliştireceğini kaydeden Aymen, “ Dünyada en hızlı ticaret anlaşmasının olduğu bir il Kayseri. Böyle bir toplantıyı burada gerçekleştirmek, Kayseri'nin ne derece önemli olduğunun en büyük göstergesi. Kayseri aynı zamanda en fazla ihracat yapan 12. ilimiz. Geçtiğimiz yıl, 3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.  Son 10 yılda ihracatçı sayısını artırarak, bin 200 ihracatçıya erişti.  Kayseri üretimiyle, üretttiği ürün çeşitliliği, ürün grupları ile ve ülke çeşitliliğiyle Türkiye ihracatında önemli bir konuma sahip. Türkiye olarak, 2023 yılında dünya ticaretinden yüzde 1 buçukluk pay almamız gerekiyor. Kayseri'nin bu ürün çeşitliliği ile ihracatını artırarak, çok önemli katkı sağlayacağına inanıyoruz. Bu krizden çıkarak, hedef pazarlara kilitlenmemiz gerekiyor. Hedef pazarlar içerisinde, 10 ülke hedef pazar projesinde, Fransa'yı Kayseri için uygun gördük. Kayseri'nin ürettiği ürün gruplarını, Fransa'nın ürün gruplarına uygun bulduk. Fransa'ya buradan mobilya, tekstil gibi birçok grupta rekabet şansımızın olduğunu gördük. Orayla çok daha iyi ihracat yapabileceğimizi tespit ettik” dedi.

 

'Biz artık ucuz ürün sattığımız için tercih edilen bir ülke değiliz'

Sanayisiyle ve ticaretiyle olduğu kadar sanayi ve ticaret erbaplarıyla da Kayseri'nin Türkiye'nin gururu olduğunu dile getiren Akdeniz Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (AKİB) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Rahmi İncetan, “Kayseri, ihracatıyla da Anadolunun lokomotif şehirlerinden birisi. Büyükşehirlerden Anadolu'ya kaymakta olan sanayi ve üretim, Kayseri gibi genlerinde sanayi olan şehirler için büyük bir fırsat yaratıyor. Sanayi ve üretimin büyükşehirlerden Anadolu'ya kayması, beşeri sermayesi ve altyapısıyla Kayseri'nin potansiyeli için büyük imkanlar yaratıyor. Sanayideki mevcut yapımız ve ihracat kalemlerimizdeki çeşitliliğimizle rekabet gücümüzün yüksek olduğunu biliyor ve ihracatımızı artırmak için ihracatçılar olarak çalışıyoruz. Fransa, 560 milyar doların üzerinde ithalat yapan güçlü bir pazar ve biz bu pazara Türkiye olarak 7.8 milyar dolarlık ihracat yapabiliyoruz. Kayseri'nin bu pazara ihracatı ise 32.8 milyon dolar. Buradaki hedefimiz sadece ihracatımızı artırmak değil, aynı zamanda iki ülkenin de daha fazla fayda elde edebilmesini sağlamak üzere karşılıklı ticareti geliştirmek. Metal mobilyalar ve mutfak araç gereçleri gibi ürünlerin yoğunlukta olduğu bir ihracat gerçekleştiriyoruz. Fransa gibi tasarımlarıyla bilinen bir pazarda kendi tasarımlarımızın yer almasını sağlamak ve dünyayı kendine hayran bırakan Fransız mutfaklarındaki lezzetlerin, Türk malı damgalı ürünlerde yapıldığını görüyor olmak bizim için büyük bir gurur. Biz artık ucuz ürün sattığımız için tercih edilen bir ülke değiliz. Kalitemizle, tasarımlarımızla ve çözüm odaklı üretimlerimizle dünya pazarlarında tercih ediliyoruz ve hedeflerimiz burada bitmiyor, daha fazlasını hedefliyoruz. Ticaret erbabı Kayserili iş adamlarımızın, sanayici geçmişleri de göz önüne alındığında, bulunduğumuz nokta bizlere yetmiyor. “TİMAKADEMİ Hedef Ülke Fransa” projesiyle, sadece Fransa'yı hedeflemekle kalmıyor, Fransa'da yaptıklarımızın referansıyla tüm Avrupa Birliği'ni hedefliyoruz” şeklinde konuştu.

 

'Değişim için dijitalleşmek şart'

Türkiye'nin sürdürülebilir büyüme ve ekonomik hedeflerine erişmesi için yüksek ihracat yapılması gerektiğini vurgulayan Vodafone Türkiye Kurumsal Pazarlama Direktörü Onur Gargılı, “Vodafone Türkiye olarak ihracatta başarıyı getirmek ve rekabet etmek için çözüm teknolojiyi benimsemek ve hızla dijitalleşme olduğunu düşünüyoruz. Dünya değişiyor. Artık dünyadaki tüm firmalar bizim rakibimiz. Verimlilik şart artık bir yerine iki üretmeliyiz.  Vodafone Türkiye olarak bu değişimin dijitalleşmeden geçtiğine inanıyoruz. Altyapısı ve sanayisi güçlenen ülkemiz dış ticarette başarılı olabilmesi için dijitalleşmeli” dedi.

 

'Faaliyet alanınıza göre iyi bir Pazar araştırması yapmanız gerekir'

Türkiye'nin ihracat yaptığı ülkeler arasında Fransa'nın 6. sırada yer aldığını kaydeden Türk-Fransız Ticaret Derneği Başknaı Zeynep Necipoğlu, “ Fransa pazarına, Türk firmaları  maalesef, Avrupa ve Batı'daki diğer büyük pazarlara göre daha karmaşık olması sebebiyle biraz tereddütle bakıyor. Ancak, Türklerin işbilirliği ve uyum kapasitesi ile Türk şirketlerinin reaktifliği dünyanın 6.ekonomisi ve 66 milyon tüketiciye sahip. Bu güçlü ülkede, uzun soluklu ticari ilişkileri araştırmak ve geliştirmek açısından sağlam bir güven temeli oluşturmak gerekli. Fransız pazarına girmek için Fransa'da iş yeri açmanın en doğru strateji olduğuna karar verdiyseniz, en doğru lokasyonu belirlemeniz gerekecek. Eğer seçenek Paris ise, 2 kere düşünmenizi öneririz. Faaliyet alanınıza göre iyi bir pazar araştırması yaparken, diğer şehirlerin de sanayi iklimine ya da araştırma merkezlerine göre bir cazibe merkezi olabileceğini farkedeceksiniz'' diye konuştu.

Türkiye'de binek otomobil ihracatının yüzde 36'sını karşıladıklarını söyleyen Oyak renault Genel Müdürü Tunç Başeğmez ise sözlerine şu şekilde devam etti: ''Hem karoseri hem de mekanik organ üretiminin yapıldığı, Türkiye'nin tek binek otomobil fabrikasıyız. Toplam 6 bin 728 çalışanımız var. Bunlardan 5 bin 281'i mavi yakalı. 2000-2016 yılları arasında toplam yatırımımız 1,5 milyar Euro.  Son 10 yılda ortalama yıllık ihracatımız, 2,5 milyar Euro. 144 yerli tedarikcimiz var. 63 tedarikci, Renault'nun diğer fabrikalarına da üretiyor. Tedarikçilerin doğrudan yıllık ortalama  ihracat 600 Milyar Euro” diye söyledi.

17 ülkede 70 havalimanı işlettiklerini söyleyen DEİK Türkiye-Fransa İş Konseyi Başkanı ve TAV CEO'su Sani Şener, Türkiye'de her zaman ilkleri yaptıklarını ifade etti. Kayseri'lilerin özel bir kabiliyeti olduğunu vurgulayan Şener, başarılı olacaklarını sözlerine ekledi. Dünyada 220 den fazla ülke ve bölgeye, Türkiye'de ise 81 ile hizmet verdiklerini kaydeden UPS Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Caner Tek ise birden fazla tedarikçinin farklı hizmetler için kullanılması, koordinasyon problemlerine ve verimsizliğe neden olacağını ifade etti. Tedarik zincirini kurmayı bir uzmana bırakılması gerektiğini ifade etti.

 

'İhracatçı firmalarımıza çok iş düşüyor'

Türkiye'nin potansiyelinin büyük olduğunu ve 2023'e kadar ilk 10 ülkenin arasına girmesi gerektiğini belirten Halkbank Kayseri Bölge Koordinatörü Süleyman Kayan sözlerine şu şekilde devam etti: “ Bu noktada ihracatçılarımıza çok iş düşüyor. İhracatçı firmaların altyapısını geliştirmesi gerekiyor. Son dönemlerde geliştirilen yeşil pasaport ve bankalar tarafından verilen krediler ihracatçıyı rahatlattı. Fransa önemli anlamda ticari ortağımızdır. 6. büyük ülkedir. Oldukça avantajlı bir pazardır. Yılda 500 milyar doların üzerinde ithalatı bulunuyor. Biz de ihracat teşvikleri ve inovasyona hız kazandırarak, hedeflerimize ulaşacağız. KOBİ'lere desteğimizi artıracağız. Halkbank olarak KOBİ'lerin en kıymetli destekçilerindeniz. Türki'yenin genç nüfusu bizi öne çıkaracak unsurlardan biri. KOBİ'lere ihtiyaç duydukları her türlü desteği vermeye hazırız” dedi.

 

'Fransa Batı Avrupa'nın kalbi'

Neden Fransa'ya ihracat yapılması gerektiğini anlatan T.C. Ekonomi Bakanlığı Lyon Önceki Ticaret Ataşesi Yelda Ünal, “ Fransa, AB üyesi bir ülke. Lojistik ağı ve taşımacılık ağı çok güçlü. İnavasyon ve Ar-Ge çalışmalarına çok önem veriyor. Batı Avrupa'nın kalbi. Fransa dünyadaki en bürokratik ülkelerden biri. AB ülkeleri arasında gümrük uygulamalarında denetimlerde en katı uygulamalara sahiptirler. Fransa'da fuarlar önemli. Önemli bağlantıları süreklilik arz ettiğini gören firmalarla fuarlarda gerçekleştirirler” şeklinde konuştu.

 

'Dünya ticaretinin yüzde 80'i vadeli ve açık hesap kullanıyor'

Fransa pazarında riskler hakkında bilgiler aktaran Coface Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü Emre Özer, “Dünya ticaretinin yüzde 80'i vadeli ve açık hesap kullanıyor. İflasların yüzde 25'i nin  nedeni tahsil edilemeyen alacaklar. 1 tahsil edilemeyen alacak, 25 yeni satış gerektiriyor. Şirketlerin  yüzde 80'i ödeme zorluğu ile karşı karşıya kalıyor .Ticari alacak sigortası, sizi yurt içindeki ve yurt dışındaki ödenmeyen faturalara karşı korur. Pirim oranı, sigortalanabilir cironun yüzde 1'inin altında. Fransa'da nüfus 60 milyon. 2017 yılında büyüme oranı 1, 3 olarak tahmin ediliyor. Gelişmiş altyapı ve yüksek verimli işgücü var. İhracat yapan firma sayısı az. Türkiye ve Fransa arasındaki ticaret hacmi, 13,4 milyar dolar. Hedef  20 milyar dolar. Türkiye'deki Fransız yatırımları toplamı, 6,8 milyar dolar. Türkiye'de bin 430 tane Fransız şirketi, 100 bin istihdam yaratıyor. Fransa ile işbirliği yapılabilecek önemli sektörlerin başında,  gıda, tarım, enerji, ulaşım, inşaat, turizm ve altyapı geliyor. Orta Doğu, Orta Asya ile Afrika gibi Türk şirketlerinin rekabet üstünlüğü olan coğrafyalarda ortak proje ve yatırımlar açısından fırsatlar olabilir. Avrupalı firmaların Türk tedarikçilerine alternatif pazarlar araması, vize ve taşıma kotaları, bürokratik engeller gibi unsurlar ticaret akımlarına risk oluşturuyor” diye konuştu.

Bu sayfa en son 5 Mayıs 2017 Cuma tarihinde güncellenmiştir.
PAYLAŞ