Yenilikçi ürünlerle yeni hedef pazarlara

Türkiye'nin dış ticareti 2000'li yılların başından itibaren büyük bir değişim geçirdi. İhracatımız neredeyse altıya, ithalatımız ise dörde katlandı. İhracatımızda tarım ürünlerinin ağırlığı azalırken otomotiv, elektrik elektronik gibi teknolojiye dayalı sektörlerin ağırlığı artmaya başladı. 2017 yılı, ihracatçılarımızın gayretleri, küresel ekonomideki toparlanma ve Hükümetimizin ekonomimizi canlandırmaya dönük teşvikleri sayesinde hem büyümede hem de ihracatta başarılı bir yıl olarak geride kaldı. 2018 yılında ise her ay yeni bir rekor kırıyoruz. Mart ayında ilk kez aylık ihracatta 15 milyar doları aştık, ayrıca yıllıklandırılmış ihracatımız da 161,4 milyar dolar ile tarihimizin en yüksek seviyesine geldi. “Rekorlar Yılı” ilan ettiğimiz 2018 yılının kalanını da her ay yeni bir rekor kırarak 170 milyar doların üstünde bir ihracatla kapatmayı hedefliyoruz. Ancak, global arenada yerimizi güçlendirebilmemiz için, ürün çeşitliliğimizi ve ürünlerimizin kalitesini artırmamız hayati bir önem taşıyor. Özellikle inovatif ürünler geliştirilmesi, Ar-Ge yatırımlarının ve beraberinde patent başvurularının artması son derece önemli. Bu hedefe ulaşmak için de Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak, ihracatımızı kalıcı ve sürdürülebilir bir şekilde artırmak için ürün yelpazemizi inovatif ürünlerle genişletmemiz gerektiğini, bunun yolunun da güçlü ve cesur girişimlerden geçtiğini biliyoruz. Bunun için ihracatçılarımızı bu yolda yaptıkları yatırımlarda destekleyebilecek ve yön verebilecek birçok proje geliştiriyoruz. Örneğin 2012 yılından bu yana düzenlediğimiz Türkiye İnovasyon Haftası'nı 6. yılında “Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası”na dönüştürdük.

Türkiye'nin ilk inovasyon geliştirme programı İnovaLİG'de firmalarımıza, 80 ülkeden 7.500 firmanın inovasyon yetkinlikleri bazında yarıştığı küresel arenaya katılarak inovasyon kültürlerini interaktif bir platformda geliştirme fırsatı sunuyoruz. İnovasyon odaklı mentorluk programımız İnoSuit ise firmalarımızı inovasyon alanında geliştirmeyi hedefliyor. Üniversite-sanayi işbirliğine dayanan bu program ile firmalar “Kurumsal İnovasyon Sistemi”ni oluşturuyor.

Bunlara ilaveten 8 Mayıs'ta tüm Türkiye'nin kullanımına açtığımız “ihracatpusulası.org.tr” portalımızla da nasıl firma kurulur, ihracatçı birliklerine nasıl kayıt yapılır, gümrük müşavirliği nasıl yetkilendirilir bilgilerini girişimcilerimize sunuyoruz. Portal sayesinde ihracat yapsın yapmasın, herkes için ihracata dair çok önemli bilgi ve verilere erişim imkânı sağlıyoruz. Ülkelere ilişkin hem dış ticaret verilerine hem de genel siyasi bilgiler, vergi oranları, Türkiye'den uçuşlar, temsilcilikler gibi pek çok bilgiye yer veriyor, ülke ve ürün bazlı karşılaştırmalı birim fiyatları herkesin kullanımına sunuyoruz.

2023 hedeflerimize ulaşabilmek için küresel ticaretteki payımızı şu andakinin iki katına çıkartmamız gerekiyor. Şu anda dünyanın en büyük 17. ekonomisiyiz ancak ihracattaki sıralamamız 31. Amacımız bu sıralamada ülkemizi daha üst sıralarda görebilmek. Bunun için de kısa vadeli çözümler üretmek yerine, Ar-Ge ve inovasyona dayalı yatırımlara daha fazla ağırlık vermeliyiz. Ekonomimizin ve ihracatımızın geleceği, yatırımları artırmaktan geçiyor.

PAYLAŞ