Dünya deri sektörü ihracatında payımıza artırmamız kaçınılmaz


Türkiye'nin 100 milyar doları aşan toplam ihracatında önemli rol oynayan deri sektörü, 2010 yılında gerçekleştirdiği 3.3 milyar dolar ihracatla son 5 yılın en yüksek ihracat rakamına ulaştı.

2010 yılını bir önceki yıla oranla çok daha başarılı geçiren sektör, 2011 yılında beyannameli ihracatta yüzde 10'luk bir artış gerçekleştirmeyi hedefliyor. 2010 yılının son çeyreğinde yakalanan ivmeyle yükselişe geçen sektör, 2011 yılı ihracat hedefini gerçekleştirmek üzere 18- 20 Şubat tarihleri arasında TÜYAP'ta düzenlenen 5. İstanbul Deri Fuarı'nda bir araya geldi. 18 Ocak'ta gerçekleşen açılışta konuşan Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, fuar ve fuarcılığın önemine değinerek her fuarın üretime, yatırıma, tanıtıma ve ihracata büyük katkısı olduğunu söyledi. İstanbul Deri Fuarı'nın deri sektörünün uluslararası alanda hak ettiği yere gelmesinde önemli rol oynacağını belirten Çağlayan, deri söktörünün AR-GE, inovasyon ve marka kavramlarını destekleywerek çok daha büyük hedeflere ulaşmasının kaçınılmaz olduğunu sözlerine ekledi.

Çağlayan, ''Bugün dünyanın birçok firması 3 bin, 5 bin, 10 bin avroya deri satıyor. Artık deri tek başına konfeksiyon olmaktan çıkıyor. Biraz modayı, markayı, konfeksiyonu takip eden biri olarak bunları konuşuyorum'' dedi.
TÜRKİYE, RUSYA İLE VİZEYİ KALDIRIYOR
Türkiye'nin geliştiğini, büyüdüğünü, itibarının arttığını ifade eden Çağlayan, ''Ülkelerle bir bir vizeleri kaldırıyoruz. Türkiye, Rusya ile vizeyi kaldırıyor. Vizesiz gidip geleceksiniz. Bizim hükümet olarak görevimiz buldozerlik yapmak, sizin önünüzdeki engelleri kaldırmak, sizin 300 kilometre hız yapabileceğiniz otobanları sağlamak'' diye konuştu.


Büyükekşi: Sektörün rol model olmasını temenni ediyorum
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi de, açılışta yaptığı konuşmada, deri sektörünün birlikteliğinin diğer sektörlere de rol model olmasını temenni etti. Türk deri sektörünün ihracatının yüzde 25'inin Rusya'ya yapıldığına dikkati çeken Büyükekşi, mutlaka pazarları çeşitlendirmek gerektiğini kaydetti.

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi fuarın açılışında şunları söyledi:
"Deri sektörü ülkemizin en öncü ihracatçı sektörlerinin başında geliyor. Dolayısıyla, İstanbul Deri Fuarı da hem sektörümüzün hem tüm ihracatçı sektörlerin en önemli fuarları arasında yer alıyor. Bu fuarın düzenlemesinde emeği geçen ve katkıda bulunan tüm kurumlara teşekkür ediyorum.

Deri sektörü Türkiye'nin geleneksel sektörlerinden birisi. Çok köklü bir geçmişe sahip. Emek yoğun bir sektör olması da sektörün önemini artırıyor. Türkiye, derinin geçmişinden kaynaklanan güçlü bir işleme geleneğine sahip. Bu gelenek, Türkiye'nin üretimdeki yükselen gücüyle birleşiyor. Bunun sonucunda da Türkiye deri üretiminde en iddialı ülkelerden birisi haline geldi.

Sektörümüz Türkiye'nin imalat sanayinin de önemli üretim güçlerinden bir tanesi. Türkiye'de deri ürünleri sektörü, toplam imalat sanayi üretimi içinde yüzde 1 paya sahip. Toplam ülke ihracatından yüzde 1,1 pay alıyor. Deri sektörü geleneksel bir sektör. Eskiden küçük işletmeler ağırlıktaydı. Ama artık bu değişiyor. Sektör konsolide oluyor. Doğrusu da bu. Çünkü üretim maliyetleri açısından ciddi bir rekabet baskısı altındayız. Uzakdoğu'ya bazı üretimimizi kaybettik. Ancak kendimizi farklılaştırarak yolumuza devam ediyoruz.

Kaliteli ve markalı deri ihracatı yaparak kendimizi bu alanda konumlandırdık. Tasarım ve markalaşmaya önem veriyoruz. Artık ciddi bir moda üreticisi ve ihracatçısı haline geldik. İstanbul Deri fuarı gibi sektör fuarları da, bunu çok iyi bir şekilde gösteriyor. Deri sektörümüzün ihracatında bazı ülkelerin ağırlığı yüksek. Örneğin 2010 rakamlarına göre Rusya'nın tüm deri ihracatımızdaki payı yüzde 25. İlk 5 ülkenin tüm deri ihracatımızdan aldığı pay yüzde 53.

Bu neyi gösteriyor? Pazarlarımızı geliştirme ihtiyacımızın olduğunu gösteriyor. Sektör kompozisyonunu çeşitlendirmemiz lazım. Alternatif pazar açılımlarını sürdürmemiz gerekiyor. Bunu nasıl gerçekleştirebiliriz? Uzun vadeli stratejik bakış açısıyla bunu yapabiliriz.

TİM olarak 2023 İhracat Stratejisini ortaya koyduk. Burada tüm sektörlerin 2023 yılına hangi stratejiyle gideceklerini belirledik. Deri sektörümüzün 2023 yılı ihracat hedefi 3,9 milyar dolar. Bunun sonucunda dünya deri sektörü ticaretinden aldığımız payı yüzde 0,4'ten yüzde 1,3'e çıkarmayı hedefliyoruz.  Küresel pazarda rekabet gücümüzü nasıl arttıracağız? Hedef pazarlarda rekabetçi gücümüzü arttırarak pazar payını yükselteceğiz.

Saraciye sektörümüzde belirlediğimiz hedef pazarlar İtalya, Rusya, Çin. Deri sektöründe belirlediğimiz hedef pazarlar İtalya, Rusya, Çin, Almanya, ABD. Ayakkabı sektöründe belirlediğimiz hedef pazarlar Rusya, Irak, S. Arabistan, Japonya ve  Çin. Bu amaçla satış ve pazarlamada aktif olarak davranmamız gerekiyor. Markalaşma vizyonumuzu geliştirmek çok önemli.

Sektöre ilişkin tanımı çalışmalarını daha da etkinleştireceğiz. Yurtdışında daha fazla fuara daha etkin bir şekilde katılacağız. Ülkemizde düzenlediğimiz fuarlara da destek vermeyi sürdüreceğiz. Yeni satış kanalları ve satış organizasyonları geliştireceğiz. Müşteri memnuniyetini takip edeceğiz. Onları istekleri doğrultusunda ürün tasarımına önem vereceğiz.

Tasarıma yatırım yapacağız. Yeni teknolojileri takip edeceğiz. Teknik deri ve high-tech ürünlere yönelik ARGE çalışmalarını destekleyeceğiz. Üniversite-sanayi-TÜBİTAK işbirliğini geliştireceğiz. İşte bu şekilde 2023 yılında Türkiye'nin ihracatını 500 milyar dolara, deri sektörünün ihracatını 4 milyar dolara taşıyacağız. Bunu yaparken ülkemizin üretim gücüne güveneceğiz. Ülkemizin tasarım gücüne güveneceğiz. Bu sayede hedeflerimize ulaşacağız."

Konuşmaların ardından fuarı açan Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, daha sonra stantları gezdi. 25 ülkeden 255 firma ve firma temsilciliğinin katıldığı fuarda, 2011-2012 sonbahar-kış trendleri sergileniyor. Fuar 20 Ocak 2011 tarihine kadar ziyaretçilere açık olacak.

PAYLAŞ